خاک گلدان - خاک جنگل - کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی - کود حیوانی - ورمی کمپوست
نوشته شده توسط : hr

خاک های باغبانی کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و پوکه صنعتی چیستند؟

حتما شما هم تاکنون بارها نام هایی چون کوکوپیت، پرلیت، پیت ماس و پوکه صنعتی  را شنیده اید و وقتی به گلخانه های گل و گیاه می روید با این اسم ها زیاد برخورد می کنید. در این مقاله از سایت کوکا قصد داریم به زبانی ساده این 4 خاک یا کمپوست را به شما معرفی کنیم.

به دلیل ظرفیت بالای نگهداری آب، سبک بودن و داشتن مواد آلی فراوان و همچنین عدم داشتن هر گونه آلودگی و آفت، این کمپوست ها برای گلدان های خانگی بسیار مناسب هستند.

کوکو پیت چیست؟

کوکو پیت (به انگلیسی : coco peat) یعنی کود درخت نارگیل که از الیاف میوه نارگیل به دست می آید. زمانی که شما نارگیل های قهوه ای خریداری می کنید، دارای الیافی بر روی پوست میوه می باشد. در کشورهایی که تولید کننده نارگیل هستند مانند هند یا سریلانکا این الیاف را با دستگاه های ویژه خورد کرده و آنها را فشرده می کنند.

قالب فشرده کوکوپیتقالب فشرده کوکوپیت

در ایران کوکوپیت به صورت قالب های چند لیتری فروخته می شود. وقتی قالبی 3-4 لیتری را خریداری می کنید بسیار کوچک به نظر می رسد اما وقتی این قالب را در ظرف آبی قرار دهید از حالت فشرده خارج شده و به حدود 30-40 لیتر کوکوپیت خیس تبدیل می شود. در واقع هر 1 کیلوگرم از این قالب می تواند تبدیل به 15 لیتر کوکوپیت شود.

کوکوپیت پس از باز شدن قالب فشردهکوکوپیت پس از باز شدن قالب فشرده

کوکوپیت در واقع خاک نیست و یک نوع کمپوست یا همان کود آلی محسوب می شود که برای استفاده در گلدان و خاک باغچه یا کاشت های هیدروپونیک بسیار مناسب است.

*********************

خاک کوکوپیت چیست؟

 

خاک کوکوپیت چیست؟

خاک کوکوپیت چیست؟ کوکوپیت coco peat نوعی بستر کشت است که از الیاف پوست میوه نارگیل به دستمی‌آیدکوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل‌های آپارتمانی و به‌ویژه برای صادرات گل‌ها و کاکتوس‌ها استفاده می‌شود. کشورهای مختلف اجازه صادرات انواع گیاه را فقط در خاک کوکوپیت صادر می‌کنند. کوکوپیت ها به صورت قالبی و فشرده در بازار موجود می‌باشد که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج می‌شود.
نکته: در بازار شاهد انواع کاکتوس‌ها و ساکولنت های وارداتی هستیم که کلاً در خاککوکوپیت هستند، توجه داشته باشید به دلیل صادرات از این خاک استفاده شده است و بهتر است خاک آنها را عوض کنید و از خاک کاکتوس استفاده کنید، زیرا نگهداری بلند مدتدر خاک کوکوپیت به دلیل نگهداری زیاد آب باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. مگر اینکه بسیار اصولی نگهداری شود.
از کوکوپیت برای ترکیب خاک کاکتوس‌ها در دوره نشا می‌توان استفاده کرد یعنی زمانی که از بستر و خزانه اولیه جدا می‌کنیم.

خاک کوکوپیت چیست؟

فواید کوکوپیت:
کوکوپیت نسبت به پیت ماس آب بیشتری نگهداری می‌کند. و بستر مناسبی است برای گیاهانی که به آبیاری زیادی نیاز دارند.
کوکوپیت به رشد باکتری، قارچ و علف هرز مقاوم است.
از لحاظ فیزیکی مقاوم است و به کندی تجزیه می‌شود و بعد از حدود ده سال شروع به تجزیه می‌کند.
کوکوپیت کاملاً آلی است. هیچ گونه تأثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد.
کوکوپیت به تهویه خاک کمک می‌کند و از سخت شدن خاک جلوگیری می‌کند و تخلخل خاک را افزایش می‌دهد.
کوکوپیت می‌تواند به‌عنوان یک محیط کشت بدون خاک در هیدروپونیک مورد استفاده قرار بگیرد.
pH کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی است.

معایب کوکوپیت:
کمبود مواد غذایی از جمله معایب کوکوپیت هست که البته به همین دلیل بیشتربرای کاشت بذر و قلمه از کوکوپیت استفاده می‌شود چون تا زمان تشکیل کاملریشه گیاه نیازی به غذا ندارد و البته بعد از ریشه زایی هم می‌توان غذای گیاه روتأمین کرد و  درصورت تأمین غذا این مشکل حل می‌شود.

منبع: میهن کاکتوس

**********************

کوکوپیت پرلیت بهترین خاک بستر برای سینی نشا و گلخانه

کوکوپرلیت ترکیبی از کوکوپیت و پرلیت می باشد.
 
کوکوپیت چیست؟
 
کوکوپیت نوعی کمپوست است که از الیاف دور میوه نارگیل یا الیاف تنه درختان نارگیل تهیه میشود. 
 
این ماده دارای خواص خاصی در نگهداری رطوبت و pH مناسب برای کاشت گیاهان و … است.
 
 به دلیل خواص فیزیکی خاص کوکوپیت در کشتهای هیدروپونیک به وفور از این ماده استفاده میشود.
 
کوکوپیت اغلب از کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند سریلانکا، هندوستان و … وارد کشور میشود.
 
کوکوپیت به صورت قالب فشرده شده حمل و نقل میشود و در مقصد به آن آب اضافه میکنند که بعد از افزودن آب، هر ۱ کیلوگرم کوکوپیت فشرده می‌تواند به ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل شود.
 
قالبهای کوکوپیت بر اساس نوع و درصد الیاف و میزان باز شدن پس از جذب آب درجه بندی میشوند.
 
این محصول ترکیب کوکوپیت و پرلیت می باشد و هر بلوک کوکوپیت ۵ کیلو گرم به قیمت ۱۴۰۰۰ تومان عرضه میگردد.
 
توانایی نگهداری آب بالا: کوکوپیت در مقایسه با پیت ماس نیاز به آبیاری کمتری (تا۶۵٪) دارد. کوکوپیت نسبت به پیت ماس آب بیشتری نگهداری می‌کند.
 
توانایی دوباره خیس شدن و خصوصیت زهکشی سریع کوکوپیت باعث کاهش از دست رفتن نوترینت‌ها از طریق آبشویی می‌شود.
 
pH کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی است و بنابراین برای گیاهان بسیار مناسب است.
 
کوکوپیت طبیعی ترین تهویه کننده خاک است و از سخت شدن خاک جلوگیری می‌کند و تخلخل خاک را افزایش می‌دهد.
 
کوکوپیت به رشد باکتری، قارچ و علف هرز مقاوم است و درواقع بدون پاتوژن است.
 
مقدار بالای لیگنین در آن توسعه میکروارگانیسمهای مطلوب را تشویق می‌کند.
 
کوکوپیت می‌تواند بعنوان یک محیط کشت بدون خاک در هیدروپونیک مورد استفاده قرار بگیرد.
 
کوکوپیت کاملاً آلی است. هیچ گونه تاثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد.
 
 
مزایای استفاده از کوکوپیت :
 
۱- تخلخل هوایی عالی: الیاف نارگیل حتی زمانیکه از آب اشباع شده باشد تخلخل هوایی بسیار خوبی را دارا بوده و با کاربرد صحیح موجب افزایش رویش بذر, ریشه، گل و میوه در گیاهان می شود. این نتایج در بخش صیفی بخصوص گوجه فرنگی و نیزدر بخش تولید گلهای شاخه بریده بخصوص گل رز و گل لیلیوم و در بخش کاشت بذر درخت و درختچه قابل توجه بوده است.
 
۲- ظرفیت نگهداری بسیار خوب آب: ظرفیت نگهداری آب در هر قالب کوکوپیت فشرده ۷ تا ۱۰ لیتر آب بوده و رطوبت را بیشتر از پیت موس به خود جذب و گیاه به سرعت رشد می کند و کیفیت گیاه را بخصوص در شرایط آب و هوایی خشک تا زمان فروش حفظ می نماید.
 
۳- آبیاری بهینه: کوکوپیت بر خلاف پیت موس رطوبت را حتی از یک هوای خشک جذب میکند این سهولت خیس شدن و خصوصیت زهکشی سریع الیاف نارگیل بدان معنی است که الیاف نارگیل نیازی به آبیاری مکرر و در فواصل کوتاه ندارد . این امر منجر به کاهش مصرف کود و هزینه کمتر آبیاری میگردد.
 
۴- کاهش زمان جوانه زنی (Germination) و رشد سریع ریشه: کیفیت ذاتی الیاف نارگیل, در دسترس بودن آب و هوای بهینه برای ریشه دارنمودن سریع و تکثیر ایده آل گیاه می باشد. در بسیاری از موارد این امر منجر به سرعت بیشتر ریشه دارشدن قلمه ها در طول سال و نیز استفاده بهینه از فضای گلخانه و تجهیزات می گردد.
 
۵- فاقد علف هرز و هرگونه بیماریهای ناشی از خاک: کوکوپیت به دلیل آنکه الیاف نارگیل (Coir ) بالاتر از سطح زمین رشد می کند ، هیچگونه بذور علف هرز و بیماریهای ناشی از خاک را به همراه ندارد.
 
۶- ماندگاری کوکوپیت: کوکوپیت برخلاف تمامی رقبایش, دیرتر از بین میرود و به علت دارا بودن ماده چوبی (Lignin) به مقدار ۴۵% این اطمینان را به وجود می آورد که در محیط های کشت به خوبی به مدت زمان طولانی باقی بماند. الیاف کوکوپیت در خاک به مدت ۵ – ۴ سال باقی مانده و از تراکم و فشردگی ذرات خاک جلوگیری کرده و محل مناسبی را برای رشد و توسعه ریشه فراهم می نماید.
 
۷- محدوده PH ایده آل: کوکوپیت دارای PH ایده آل بین ۵/۶ تا ۶/۵ بوده و به خنثی نمودنPH خاک های قلیایی کمک می کند و موجب جذب مناسب مواد غذایی به ریشه خواهد شد.
 
۸- جایگزین مناسب: بهترین جایگزین مناسب برای پیت موس , پشم سنگ , ورمیکو لیت , پرلیت , سنگ خلل و فرج دار (Pumice) , خاک رس منبسط شده میباشد.
 
نحوه استفاده از کوکوپیت هر قالب کوکوپیت را در ظرفی محتوی ۱۰-۸ لیتر آب (جهت غنی تر نمودن کوکوپیت میتوان همراه آب مواد غذایی نیز اضافه نمود.) قرار داده و پس از جدا شدن الیاف از هم به صورت خالص یا به همراه پرلیت مورد استفاده قرار میگیرد.حجم حاصل از باز شدن الیاف هر قالب تا ۵۰ – ۶۰ لیتر خواهد شد.
*************************

کوکوپیت چیست؟

به الیاف روی پوست خشک نارگیل کوکوپیت میگن. خاکی که رطوبت رو به خوبی جذب میکنه و میشه از اون به عنوان بستر بسیار مناسبی برای پرورش انواع بن سای استفاده کرد. همچنین این خاک بستر بسیار مناسبی برای قلمه زنی، بذر پاشی، انواع پیاز و نشا هست.

کوکوپیت مرطوب

کوکوپیت مرطوب

کوکوپیت موجود در بازار رو به چند نوع مختلف مثل کوکوپیت مرطوب، کوکوپیت مرطوب آسیاب شده و کوکوپیت خشک میشه تهیه کرد. که البته کوکوپیت خشک به صورت قالبی و یسیار سفت هست و باید اونو برای استفاده از چند ساعت قبل در آب گذاشت.


کوکوپیت مرطوب اماده استفاده

کوکوپیت مرطوب اماده استفاده

کوکوپیت اسیاب شده به همراه پرلیت

کوکوپیت آسیاب شده به همراه پرلیت

مزیت های استفاده از کوکوپیت چیست؟

  • کاهش زمان جوانه زنی
  • تخلخل هوایی بسیار مناسب
  • قابلیت بالای نگهداری اب و مواد غذایی
  • رشد سریع ریشه گیاه
  • عاری بودن از عوامل بیماری زا و و علفهای هرز
  • افزایش راندمان تولید مناسب ترین خاک
  • تولید گلهای شاخه بریده مخصوصا لیلیوم و رز
  • بستر کشت درخت و درختچه یاس

************************

پرلیت چیست؟

پرلیت یک نوع سنگ معدنی آتشفشانی سفید و بسیار سبک می باشد که از آن برای ترکیب با خاک یا کمپوست های دیگر استفاده می کنند.مثلا در ایران پرلیت تبریز معروف است. پرلیت نیز به صورت لیتری در گلخانه ها فروخته می شود و دارای خاصیت های فراوانی می باشد.

پرلیت درشت
پرلیت درشت

پرلیت معمولا به صورت ریز و درشت می باشد که متناسب با نیاز خود یکی از آنها را می توانید انتخاب کنید.

************************

خاک پرلیت | Perlite Soil

خاک پرلیت به دلیل خاصیت معدنی خود دارای مواد معدنی غنی از جمله آهن ، سدیم،کلسیم و کانیهای دیگر است. پرلیت فرآوری شده کاملاً سبک و سفید رنگ میباشد

پرلیت در ترکیب خود ، دارای ۲ الی۶ درصد آب می باشد. طبیعی است که ضمن گرما دادن به این ماده و تبخیر آب موجود ، حجم ثانوی بین ۴ الی۲۰ برابر حجم اولیه افزایش می یابد و شکل فیزیکی با منافذ بسیار زیاد ایجاد می شود . این فرآیند منجر به منبسط شدن و سبک شدن پرلیت می شود. این فرآوری رنگ پرلیت را هم از خاکستری یا سیاه شیشه ای به سفید برفی یا سفیدخاکستری تبدیل می کند.

پرلیت منبسط شده (حرارت داده شده) ماده ای است سبک ، متخلخل ، باPH خنثی که قادر به جذب و نگهداری آب است.
با پرلیت میتوان ، آب را به میزان زیاد و به مدت طولانی و با یک توزیع و پخش یکسان در دل خاک در اختیار ریشه قرار داد و از هدر رفتن آن جلوگیری کرد. در واقع انباری بسیار کوچک برای نگهداری مقادیر بسیار بزرگی از آب برای گیاه در دل خاک ایجاد می گردد و به مرور آب را در اختیار ریشه قرار می دهد ،

پرلیت سبب می شود که از شسته شدن مواد غذایی خاک جلوگیری شود
وجود تخلخل در پرلیت ، تبادلات هوایی و گازی را در خاک برای ریشه گیاه به سهولت فراهم می آورد ، و به این علت باعث اصلاح سیستم هوادهی و آبدهی خاک و در نتیجه بهبود عمل تهویه خاک می شود. درحضور پرلیت مشکل تجمع گازها در خاک نیز تا حدود بسیار زیادی مرتفع میشود .همچنین ریشه ها و اندامهای زمینی گیاه با سهولت بیشتری درخاک قادر به حرکت هستند.
پرلیت با دارابودن PH خنثی درحد ۵/۷-۵/۶ از هر گونه اختلالی در ریشه گیاه جلوگیری می کند.
مزایای پرلیت : پرلیت بدلیل ، سفید بودن و عایق بودن در نتیجه انعکاس نور خورشید ، از هر گونه تغییرات ناگهانی در دمای خاک و ایجاد شوک به ریشه گیاه جلوگیری مینماید.

با استفاده از پرلیت به لحاظ بهداشتی ، با یک محیط استریل روبرو هستیم. یعنی عاری از میکروارگانیسم های بیماریزا و جالبتر آنکه پرلیت دارای خواص علف کش نیز می باشد.

بدلیل معدنی بودن پرلیت و در نتیجه مشابهت در ترکیب شیمیایی به خاک ، هیچگونه اختلالی در ساختمان خاک ایجاد نخواهد کرد.

بهره وری از پرلیت در صنعت کشاورزی

استفاده از پرلیت بعنوان بستر کاشت گیاه و بستری برای رشد و پرورش بذر

در این خصوص می بایست اختلاط مناسبی از پرلیت و کودهای شیمیایی و کوکوپیت را فراهم نمائیم. این اختلاط برای برخی از گیاهان گلدانی نیز استفاده می شود (پرلیت مخلوط نشده در ته گلدانها جهت زهکشی قابل استفاده است).

اصلاح خاک و چمن:

خاکهای ماسه ای فاقد قدرت نگهداری وجذب آبند و خاکهای رسی فاقد قدرت تبادلات گازی و زهکشی خوب هستند. هر دو نوع خاک توسط پرلیت اصلاح پذیرند.
پرلیت در خاکهای ماسه ای باعث کاهش فاصله ذرات ماسه از هم می شود که خود منجر به موارد ذیل می شود.
افزایش قابلیت جذب و حفظ آب
نزدیک کردن خاک به شرایط خنثی
پرلیت در خاکهای رسی منجر به موارد زیر می شود:
ایجاد منفذ جهت زهکشی و تبادلات گازی در خاک
کاهش ترک خوردگی در خاک
جلوگیری از تراکم و در نتیجه بهبود توزیع و انتشار ریشه در خاک و نهایتاً بهبود رشد و نمو گیاه
تفاوت کودهای شیمیایی با پرلیت در زمینه اصلاح خاک:
بکارگیری پرلیت برای اصلاح خاک بیشتر در زمینه های گلکاری و مواد باغبانی وزمینهای سلوفاته و کشت های دیمی و زمینهایی با بافت سنگین مورد مصرف قرار می گیرد و به بهترین شکل و تواماً مشکل فیزیکی و شیمیایی خاک را حل می نماید و با توجه به نرخ و تولید پائین از کودهای شیمیایی کاملاً مقرون به صرفه خواهد بود.

از مهمترین ویژکیهای پرلیت منبسط :

سبکی وزن ، رنگ سفید ، سطح خارجی زیاد ، عایق صوت ، عایق حرارت ، پایدار در برابر مواد شیمیایی ، مقاومت بالا در برابر آتش ( نسوز ) ، تخلخل بالا ، دارا بودن حالت خنثی  ، ( PH=6.5 -8 )استرلیزه و عاری از نا خالصیهای ارگانیک

کاربرد پرلیت در کشاورزی :

تهیه و زه کشی خاک را بهبود میبخشد .

رطوبت و مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می کند .

جزء مواد معدنی است و خراب نمی شود .

به عنوان یک عایق استفاده میشود و از تغییر دمای زیاد خاک جلو گیری میکند .

موارد مصرف پرلیت :

خصوصیات فوق باعث  شده که پرلیت مناسب مصرف در صنایع  ساختمان ، کشاورزی ، غذایی ، پتروشیمی ، نسوز ، دام وطیور ، آب و فاضلاب ، سرامیک ، عایق کاری ، دربهای ساختمانی ، دکوراسیون و…

پرلیت جهت مصارف گلخانه و کشت هیدروپنیک با دانه بندی مختلف ۱ تا ۷ با توجه به نوع کشت

پرلیت بادانه بندی مختلف جهت مصارف ساختمانی بتن بلوک

جهت مصارف فیلتراسیون تصفیه از نوع پودری تا شکری و تا سایز ۲۰ میلیمتر

استفاده از پرلیت در زمینه های هیدروپونیک:

در گلخانه هائی که میخواهند بالاترین راندمان در تولید را داشته باشند ، از کشت هیدروپونیک استفاده میکنند . در این شیوه نیاز به تهیه آب حاوی مواد مغذی است. بدین منظور می توان از پشم سنگ یا پرلیت استفاده نمود. پرلیت در این خصوص بهتر عمل می کند و نمونه عملی آن روی کشت گوجه فرنگی نشان داده که در استفاده از پرلیت میزان محصول ۷%بیشتر از حالتی است که از پشم سنگ استفاده شده و این دقیقاً به این علت است که توانایی پرلیت در حفظ و نگهداری آب و مواد غذایی چشمگیر است . لازم به ذکر است پرلیت در هر بار کشت هیدروپونیک مجدداً قابل استفاده می باشد و فقط ممکن است که برای استفاده مجدد ، نیاز به استریزاسیون داشته باشد.
پرلیت می تواند به عنوان یک Carrier یا ناقل برای کودهای شیمیایی ، علف کشها و آفت کشها بکار رود.

پرلیت های سبک و سفید رنگ
مزایای استفاده از پرلیت

    پرلیت به دلیل سفید بودن و عایق بودن، در نتیجه انعکاس نور خورشید از هر گونه تغییرات ناگهانی در دمای خاک و ایجاد شوک به ریشه های گیاه جلو گیری میکنه.
    با استفاده از پرلیت به لحاظ بهداشتی با یک محیط استریل رویرو هستیم.

************************

پرلیت چیست ؟

پرلیت

پرلیت یک نوع سنگ است که از سنگ آتشفشانی از نوع سیلیکات و از دسته شیشه های آتشفشانی بوده و در صورت حرارت دیدن به مقدار کافی، بین ۴ تا ۳۰ برابر حجم اولیه خود منبسط می شود. انسان‌ها از حدود قرن سوم پیش از میلاد این ماده را بعنوان یک شیشه آتشفشانی می‌شناختند. پرلیت از کلمه پرل به معنی مروارید که یک کلمه فرانسوی است گرفته شده است.انبساط پرلیت بر اثر حرارت، به دلیل وجود ۳- ۶ درصد آب در ساختار سنگ پرلیت خام می باشد. با حرارت دادن پرلیت، آب موجود در ساختار و تخلخل های سنگ خام پرلیت، تبخیر شده و میلیون ها حباب بسیار ریز در ساختار پرلیت به وجود می آید . بدین صورت ساختار پرلیت تبدیل به ساختاری متخلخل با سلول های بسته شده، حجم دانه های آن به شدت افزایش یافته و رنگ آن از سیاه یا خاکستری تیره به سفید تغییر کند. پرلیت از اکسید سیلیس،آلومینیوم،سدیم،کلسیم،پتاسیم،منگنزوآهن تشکیل شده که البته اکسید سیلیس بیشترین درصد را بین سایر مواد تشکیل دهنده داراست. پرلیت منبسط از نظر شیمیایی خنثی و پس از تولید کاملا خشک و دارای رنگ سفید است.

ترکیب شیمیایی پرلیت به صورت عمومی :

ترکیب

SiO­۲ Al2O3 NaO2­ KO Fe2O3 MgO CaO H2O
درصد ۷۵-۷۰ ۱۵-۱۲ ۴-۳ ۵-۳ ۲-۰٫۵ ۰٫۷-۰٫۲ ۱٫۵-۰٫۵

۶-۳

روش تولید پرلیت منبسط

به منظور تولید پرلیت منبسط شده در کارخانه‌ها در کوره‌های عمودی همراه یا بدون پیش گرم‌کن عمل انبساط انجام صورت می گیرد. برای تولید پرلیت منبسط شده، ابتدا پرلیت خام در حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ درجه سیلسیوس پیش گرم شده و سپس وارد کوره اصلی می شود. در کوره اصلی در دمای حدود ۷۰۰ الی ۱۳۵۰ درجه سلسیوس ، پرلیت خام منبسط می‌شود. علت افزایش حجم بخاطر وجود ۲-۶ درصد آب در ساختمان پرلیت می‌باشد که خود این باعث نرم شدن و انبساط این ماده می‌شود. بر اثر تبخیر آب، هزاران حباب شیشه‌ای نازک در هر ذره تشکیل شده و سبکی و خواص استثنایی که پرلیت پیدا می‌کند بدلیل ایجاد شدن همین حباب‌ها و حفره ها می‌باشد. قطر دانه های پرلیت پس از فرآیند انبساط حدود ۳ برابر و حجم آن حدود ۲۷ برابر می شود . این عمل باعث سبکی و تخلخل فراوان می شود و از طرفی با توجه به سختی سنگ پرلیت که بین ۵ الی ۶ است این ماده با ارزش کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد.
پرلیت منبسط شده فاقد هرگونه مواد آلی، بو،استریل،غیر محلول در آب،عایق صوت و حرارت،پایدار در برابر مواد شیمیایی،مقاومت بالا در برابر آتش(نسوز)،تخلخل بالا و دارای سطح خارجی زیاد می باشد.
پس از فرآیندتولید، پرلیت منبسط شده وارد سیکلون‌هایی شده و در آن‌جا خنک و همچنین دانه‌بندی می‌گردد. گرد و خاک محصولات تولیدی در انتهای خط تولید گرفته می‌شود.
سنگ پرلیت خام دارای چگالی حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم در مترمکعب است، که پس از انبساط، چگالی آن حدوداً کمتر از یک دهم می شود؛ یعنی حدود ۴۰۰ تا۳۰ کیلوگرم در مترمکعب. (بطور میانگین در اکثر موارد چگالی این ماده حدود ۱۵۰-۱۰۰ کیلوگرم در مترمکعب می باشد.)

مصارف مختلف پرلیت خام | پرلیت منبسط شده

درصد مصرف پرلیت

پرلیت با توجه به ویژگی های خاص خود کاربرد فراوانی در صنایع مختلف دارد. به طور خلاصه برخی از این کاربردها عبارت اند از:
• به عنوان سرباره گیر در صنایع ذوب فلزات
• به عنوان سنگدانه سبک جهت تولید بلوک های سبک
• به عنوان ساینده درتهیه خمیر دندان و سایر مواد ساینده
• در نیروگاه ها برای حفاظت و جلوگیری از افت حرارت های بالا
• در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی برای ایزولاسیون بدنه تانک ها
• جهت تولید انواع نشاء در کشاورزی بدون خاک (کشاورزی هیدروژونیک)
• در کپسول های انواع گاز ها برای ممانعت از بالا رفتن درجات حرارت پایین
• به عنوان فیلتر در صنایع مختلف از جمله: دارویی و غذایی و نوشابه سازی
• به عنوان سبک کننده خاک و مکمل کودهای شیمیایی در صنایع کشاورزی 
• بعنوان پرکننده در صنایع کاغذ سازی و پلاستیک سازی و کاشی و سرامیک سازی
• جهت آب بندی در چاه های حفاری در صنعت نفت و تونل سازی در صنعت ساختمان
• جهت رطوبت رسانی مطلوب به ریشه گیاهان در صنعت پرورش گل و تولیدات گل خانه ای
• در زیست محیطی برای رفع آلودگی های نفتی در سواحل، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و یا کارگاه هایی که با روغن و مواد آلوده نفتی سر و کار دارند

کاربردهای پرلیت خام در صنایع

پرلیت منبسط شده

  • پرلیت خام در صنایعی همچون کاشی و سرامیک ، ساخت الکترود ، تهیه سیمان ، متالوژی ، تولید زئولیت های مصنوعی ، فیلتر و صافی و همچنین ساخت فیبر شیشه‌ای کاربرد دارد.
  • صنعت کاشی و سرامیک: برای تأمین عناصر سیلیس ، آلکانی و آلومینیوم مورد نیاز برای تولید سرامیک می‌توان ترکیب همگن پرلیت خام را جایگزین کوارتز و فلدسپارت در تهیه مواد با جنس چینی نمود. در تهیه لعاب های رنگی از پرلیت می‌توان استفاده نمود. در کاشی کف و سرویسهای بهداشتی ، پرلیت به میزان ۱۲ تا ۳۵ درصد جایگزین فلدسپارت می گردد. سرامیکهای الکتریکی و فیبر شیشه‌ای پرلیت ها مناسب تشخیص داده شده‌اند.
  • صنعت سیمان و بتن : از پرلیت خام جهت تهیه سیمان پوزولان و بتن استفاده می شود.
  •  ساخت انواع زیولیت‌ها : پرلیت یک ماده اولیه مناسب برای تهیه انواع زیولیت ها با استفاده از محلولهای گرمایی محسوب می شود.
  •  ساینده‌ها : پرلیت به دلیل داشتن سختی بین ۵ الی ۶ به عنوان یک ماده ساینده مناسب استفاه می‌شود.
  • متالوژی : پرلیت خام در صورتی که به شکل لایه ای روی مواد مذاب قرار گیرد مانع از اکسیده شدن ماده مذاب ، کاهش افت دما و جمع آوری سرباره می گردد.

کاربردهای پرلیت منبسط شده

مهمترین کاربرد پرلیت منبسط شده تهیه بتن سبک وزن ، پرکنندگی ، عایق حرارتی و صوتی ، افزودنی به خاک کشاورزی کشاورزی و به عنوان صافی و ساینده می باشد.

عایق حرارتی : مخلوطی از پرلیت منبسط شده، آزبست و یک ماده چسباننده مانند گچ به صورت عایق حرارتی بسیار خوبی عمل می کند که از آن به منظور عایق بندی مخازن و لوله‌ها تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتیگراد استفاده می‌شود. کاربری غالب عایق های از جنس پرلیت، عایق کاری گرم برای تجهزاتی است که عموما بالای ۱۲۵ درجه سانتی گراد کار می کنند، مانند مخازن روغن، گاز و بخار، مبدل های حرارتی، خطوط لوله کشی بخار، دیگ ها و بویلرها، اگزوزها . همچنین هنگامی که در سیستمی آب نفوذ کرده به سیستم عایق کاری احتمال صدمه زدن به سیستم را دارد، از عایق ها پرلیتی استفاده می گردد. به خاطر دامنه دمایی وسیع عایق پرلیتی، می توان از پرلیت در عایق کاری خطوط فوق سرد نیز استفاده نمود.

بلوک و سازی های بتونی: از مزایای این بلوک های بتونی ساخته شده با افزودنی پرلیت، می توان به وزن کم، عایق صوتی حرارتی، ضد اشتعال بودن، قابلیت برش و میخ پذیری، ریزش کم، فساد ناپذیری، مقاومت بالا، قابلیت رنگپذیری، قابلیت اتصال با انواع ملات اشاره کرد.
با توجه به سبکی و راحتی نصب بلوک های پرلیتی سرعت اجراء را چندبرابر افزایش می دهد و از قیمت اجراء و حمل و تعداد کارگر و مصالح مصرفی می کاهد. همچنین باتوجه به عایق بودن بلوک پرلیتی دربرابر سرما و گرما علاوه برصرفه جوئی در تجهیزات و تأسیسات در سطح حرارتی و برودتی موجب کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی خواهد

مصارف کشاورزی: پرلیت منبسط در کشاورزی کاربردهای فراوانی دارد. این ماده ۳ تا ۴ برابر وزن خود آب را جذب می کند. در کشت هیدروپونیک (کشت های بدون خاک)، گلخانه ها و نهالستان ها قابل استفاده است. بهترین بسترهای کشت ترکیبی از پرلیت و پامیس و نیز ترکیبی از پرلیت و پیت ماس می باشد.

مزیت های استفاده از پرلیت در کشاورزی:

  • نفوذ و پخش یکسان آب در خاک در حضور پرلیت
  • بستری مناسب برای کاشت گیاه و رشد و پرورش بذر
  • نگهداری آب و غذای گیاه و تامین اکسیژن کافی برای ریشه
  • اصلاح و بهبود سیستم هوادهی و آب دهی خاک زمین های کشاورزی
  • عدم ایجاد تغییر ناگهانی در دمای خاک و جلوگیری از شوک حرارتی خاک
  • دارا بودن pH خنثی در حد ۵/۷-۵/۶ و جلوگیری از هر گونه اختلال در ریشه
  • استریل بودن از نظر بهداشتی و جلوگیری از اثرات منفی علف های هرز و حشرات موذی
  • نفوذ و پخش یکسان آب در خاک

*************************

پیت ماس چیست؟

پیت ماس چیست؟

 

پیت ماس چیست؟

پیت ماس چیست؟ پیت ماس در واقع بقایای نوعی خزه و جلبک می‌باشد که بیشتر در کشورهایی مانند استونی و لیتونی تولید می‌شود. ابتدا این خزه‌ها جمع آوری شده و در طی فرایندی آماده سازی و بسته بندی می‌شود. پیت ماس تا بیست برابر وزن خود آب جذب می‌کند و برای حفظ رطوبت خاک بسیار عالی می‌باشد. پیت ماس دارای PH خنثی می‌باشد.

کاربردهای پیت ماس:
۱٫ بستری مناسب برای کاشت بذر کاکتوس و انواع بذرهای سایر گیاهان و گل های آپارتمانی.
۲٫ حفظ رطوبت بستر کاشت و خاک.
۳٫ نگهداری کود و جلوگیری از آبشویی.
۴٫ به علت دارا بودن مواد آلی بسیار بالا باعث بهبود خاک می‌شود.
۵٫ در ترکیب خاک گل های آپارتمانی استفاده می شود بخصوص انواع کاکتوس ها و ساکولنت ها بن سای بنفشه آفریقایی کاج مطبق و سایر گل ها.
۶٫ بستر مناسب برای گلخانه های خیار ، گوجه و سایر محصولات گلخانه ای.

انواع پیت ماس:
پیت ماس در رنگ‌های سیاه، قهوه‌ای و سفید در بازار وجود دارد که تفاوت آنها در میزان مواد آلی و بافت پیت ماس می‌باشد. همچنین انواع پیت ماس بر اساس سایز بافت وجود دارد که کاربرد آنها برای مصارف مختلف متفاوت می‌باشد. برای کاشت بذر کاکتوس بیشتر از نوع دانه ریز و متوسط استفاده می‌شود.

پیت ماس چیست؟پیت ماس چیست؟

پیت ماس چیست؟

روش استفاده پیت ماس:
یکی از عواملی مهم در استفاده از پیت ماس وجود بیماری‌های قارچی به علت رطوبت بالا همچنین وجود بذر علف‌های هرز در داخل آن می‌باشد و یا وجود تخم انواع حشرات از این رو برای استفاده از پیت ماس برای مصارف حساس مانند کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت حتماً در ابتدای کار با سم حشره کش و قارچ‌کشی کاملاً ضدعفونی شود.

قیمت پیت ماس:
قیمت خاک پیت ماس بسته به نوع و شرکت سازنده آن متفاوت است و خرید و فروش پیت ماس معمولاً بر اساس واحد لیتر می‌باشد که هر لیتر پیت ماس در حدود ۳۴۰ گرم می‌باشد. پیت ماس اغلب در بسته بندی ۷۰ و ۸۰ لیتری همچنین ۲۰۰ و ۳۰۰ لیتری در بازار موجود است. خیلی از کشورها مانند هلند آلمان لیتونی و استونی اقدام به تولید و بسته بندی پیت ماس می‌کنند. پیت ماس را از مراکز معتبر تهیه کنید و تا حد ممکن از خرید پیت ماس هایی که با دیگر مواد مخلوط شده‌اند خودداری کنید.

بهترین مارک پیت ماس کدام نوع است؟ در بازار مارکهای مختلفی مانند پیت ماس میکس کار یا پیت ماس پیند استراپ پیت ماس ککیلا پیت ماس تراکالت پیت ماس استندر آلمان پیت ماس شرکت گرامافلور پیت ماس فری پیت موجود می باشد که کاربرد هر کدام با نوع کاشت و محصول مورد نظر متفاوت می باشد. مارکی که در گلخانه های میهن کاکتوس برای کاشت بذر کاکتوس استفاده می شود مارک میکس کار از نوع ۷۰ لیتری می باشد.

نویسنده: مهندس کاظم دروگریان

 *****************************************

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه

 

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه

کاربرد پیت ماس در پرورش گل و گیاه : آدم‌هایی که با کشاورزی و باغبانی سر و کار دارند احتمالاً اسم پیت ماس به گوششان خورده است. پیت ماس در باغبانی بسیار مهم و پرکاربرد هست، پس فهم روش استفاده آن بسیار مهم هست. استفاده‌های زیادی از پیت ماس وجود دارد، مثل بهبود بخشیدن خاک، اضافه کردن آن به عنوان اصلاح کننده و غیره. پیت ماس برای اینکه گلدان یا باغ خودتان را بهبود دهید بسیار پرکاربرد است. پیت ماس به دلیل اسیدی بودن می‌تواند درصدی از خاک کاکتوس‌ها را تشکیل دهد، البته به دلیل نگهداری آب زیاد بهتر است برای کاکتوس درصد کمتری از آن در خاک گلدان استفاده شود. همچنین پیت ماس یکی از بهترین بسترهای کشت محسوب می‌شود.

پیت ماس چیست؟
پیت ماس شامل اجزای تجزیه‌ای شده ارگانیک است، که معمولاً شامل خزه تجزیه شده و ترکیب آن با دیگر اجزای ارگانیک می‌باشد. بعد از تجزیه، خزه و بقیه اجزای تجزیه شده سیاه، فیبری و فشرده می‌شوند. این فرآیندی است که در طبیعت اتفاق می افتد، ولی شما هم می‌توانید همین گونه پیت ماس خودتان را بسازید.

شباهت‌های زیادی بین پیت ماس و کمپوست وجود دارد. کمپوست هم شامل اجزای تجزیه شده است، ولی این تجزیه با کمک هوا اتفاق می افتد. برای ساخت پیت ماس، هوایی وجود ندارد. به همین دلیل، فرآیند تجزیه بسیار آهسته می‌باشد، اما نتیجه کار مواد بسیار همگن‌تری می‌باشد. پیت ماس یک ماده جاذب است، به همین دلیل برای استفاده در باغبانی بسیاری مفید است، مانند ساخت خاک برای کود دهی یا کمک به گیاهان برای رشد سریع‌تر و سالم‌تر.

مزایای پیت ماس:
پیت ماس مزایای بسیار زیادی برای کشاورزی و باغبانی دارد، مخصوصاً برای کسانی که می‌خواهند گیاهان سالم‌تری داشته باشند. پیت ماس خاصیت‌های زیادی دارد که معمولاً خاک و گیاه به آنها احتیاج دارند، مانند، جاذب بودن، استریل، خاصیت اسیدی، خاصیت جلوگیری از تراکم و خیلی خواص دیگر.

بعضی از مزایای مهم پیت ماس:

  • پیت ماس بسیار جاذب هست، به همین دلیل آب را خیلی بهتر از انواع مختلف خاک می‌تواند در خود نگه دارد. این مسئله بسیار برای خاک مورد استفاده شما در باغبانی مهم هست.
  • محیط استریلی، پیت ماس یک محیط استریل برای خاک به وجود می‌آورد که برای رشد گیاهان بسیار مفید هست. به همین دلیل این نوع خاک شامل هیچ نوع ماده شیمیایی مضری نیست، علف و هرز و چیزهای بد دیگر در گلدان و باغچه شما رشد نمی‌کنند. به همین دلیل پیت ماس برای کاشت دانه بسیار ایده آل می‌باشد، مخصوصاً برای گیاهان آسیب پذیر. به همین دلیل برای کاشت دانه می‌توان مقدار پیت ماس را به خاک گلدان اضافه کرد.
  • خاصیت اسیدی، پیت ماس بسیار اسیدی می‌باشد، که بسیار برای رشد گیاهانی که به خاک اسیدی احتیاج دارند مهم هست. گیاهان زیادی به این نوع خاک احتیاج دارند، مانند، کاملیاس و انواع گلهای آپارتمانی. اگر خاک گلدان شما اسیدی نیست، یک مقدار پیت ماس به خاکتان اضافه کنید و سپس اقدام به کاشت این نوع گیاهان کنید.
  • جلوگیری از تراکم، پیت ماس فشرده نیست، که این به خاصیت بسیار مفید برای مواد ارگانیک هست. جلوگیری از فشرده شدن خاک خیلی مهم هست، به دلیل اینکه خاک در حالت فشرده بی استفاده می‌گردد. فشرده شدن جذب خاک را کاهش می‌دهد و یک محیط خوبی برای گیاهان را نمی‌تواند به وجود آورد. پیت ماس به این دلیل که دوباره هیدراته می‌شود و نمی‌گذارد که خاک فشرده شود بسیار پر کاربرد می‌باشد.

*************************************

پیت ماس بهترین خاک بستر کشت و گلخانه

با ظرفیت ۷۰ لیتر 
پیت ماس خاکی است که بیشتر در مصارف گلخانه ای و پرورش گل و گیاه کاربرد دارد. پیت ماس بقایای نوعی خزه و یا جلبک است. خزه‌های جمع آوری شده طی فرایندی فراوری شده و پس از آماده شدن بسته بندی می‌شوند. 
 
در حال حاضر این ماده، با ترکیب از مقادیری نیترات ( ازت )، پتاسیم و کلسیم به منظور غنای بیشتر و تبدیل آن به نوعی کود تولید می گردد.
 
پیت‌ماس‌ ها دارای وزن کمی هستند و این قابلیت را دارند که تا ۲۰ برابر وزن خود آب جذب نمایند ولی سرعت از دست دادن آب نیز در آنها زیاد است.با این وجود ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی قابل قبولی دارد. این ویژگی موجب میگردد یک ماده بسیار عالی برای حفظ رطوبت خاک به حساب آید. pH در پیت‌ماس‌ها متفاوت ولی اکثرا در محدود خنثی و البته کمی پایین‌تر از خنثی به سمت اسیدی می باشد.
کیفیت و کمیت عناصر تشکیل دهنده پیت ماس و مقادیر نسبی آنها  ریز تر بودن دانه های آن یکی از مشخصات بارز آن می باشد.
 
انواع پیت ماس 
پیت ماس را می توان در رنگ ها (سیاه، قهوه‌ای و سفید) و جنس‌ها و بافتهای مختلفی بازار یافت. تفاوت پیت ماس با رنگ های مختلف در میزان مواد آلی و بافت آن است. همچنین انواع مختلف پیت ماس بر اساس سایز بافت موجود می باشد که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال اغلب از نوع دانه ریز و متوسط پیت ماس به منظور کاشت بذر کاکتوس استفاده می‌شود. به دلیل اینکه پیت ماس از  لاشه گیاهی تهیه می شود ، سرشار از عناصر مغذی مانند فسفر پتاسیم و نیتروژن است که در بافت گیاهان به یافت می شود. بنابراین  به عنوان یک مکمل کود گیاهی استفاده می گردد. به علت تجزیه‌های طولانی مدت آلودگی‌های محیطی بسیار کمتری دارد و با روش های مختلفی می توان آن را ضدعفونی نمود.
 
قیمت پیت ماس:
قیمت خاک پیت ماس بسته به نوع و شرکت سازنده آن متفاوت است و خرید و فروش پیت ماس معمولاً بر اساس واحد لیتر می‌باشد که هر لیتر پیت ماس در حدود ۳۴۰ گرم می‌باشد. پیت ماس اغلب در بسته بندی ۷۰ و ۸۰ لیتری همچنین ۲۰۰ و ۳۰۰ لیتری در بازار موجود است. خیلی از کشورها مانند هلند آلمان لیتونی و استونی اقدام به تولید و بسته بندی پیت ماس می‌کنند. پیت ماس را از مراکز معتبر تهیه کنید و تا حد ممکن از خرید پیت ماس هایی که با دیگر مواد مخلوط شده‌اند خودداری کنید.
 
تفاوت کوکوپیت با پیت ماس
کوکوپیت نوعی بستر کشت است که با استفاده از الیاف پوست و پوشش میوه نارگیل تهیه می‌شود. کوکوپیت معمولا به صورت فشرده به بازار عرضه می شود و مصرف کننده نهایی با افزودن آب به این الیاف فشرده آنها را برای استفاده آماده می کند. بعد از افزودن آب، هر ۱ کیلوگرم کوکوپیت فشرده می تواند به ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل شود.کوکوپیت نسبت به پیت ماس آب بیشتری نگهداری می کند ولی پیت ماس از مواد آلی بر خوردار هست و یک ماده آلی است که از بقایای نوعی خزه های خاص که تقریبآ تجزیه شده اند، تهیه می گردد. این ماده شبیه اسفنج عمل کرده و آب را تا ۲۰ برابر وزن خود در خاک نگه میدارد، در نتیجه رطوبت خاک بالا رفته، باعث صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و عدم شسته شدن مواد غذایی موجود در خاک شده و ضمن اصلاح خاک از سفت شدن و فشردگی آن جلوگیری نموده و در عین حال در مورد خاکهای سست بر عکس عمل کرده و آنها را فشرده و مناسب رشد گیاه در می آورد و درصد هوای لازم خاک را تامین می نماید لذا باعث طولانی تر شدن عمر گیاه و ازدیاد و مرغوب تر شدن محصول میگردد ،بهتر است برای خاک گلدان از ترکیب پیت ماس +کوکوپیت + پرلیت استفاده کنید.
 
مصارف و کاربردهای پیت ماس:
پیت ماس بهترین گزینه برای مناسب برای گلخانه های صیفی و سبزی و گل و گیاه
پیت ماس بهترین گزینه برای پرورش کاکتوس
پیت ماس برای کشت بذر بستر بسیار مناسبی است 
پیت ماس کود را در خود نگه میدارد و از آبشویی آن جلوگیری میکند 
پیت ماس باعث حفاظت از خاک در برابر فرسایش میشود
پیت ماس  باعث افزایش درصد ماده آلی در خاک و باعث بهبود بخشیدن در ساختمان خاک می گردد
پیت ماس ظرفیت نگهداری آب بالایی دارد. تا جایی که قادر است به ازای وزن خشک خودش آب را نگهدارد و بتدریج آب را در اختیار گیاه بگذارد.
پیت ماس مناسب برای خاکهای سنگین و رسی می باشد که باعث نرم و سست شدن خاک میشود و همچنین در رشد بهتر ریشه تاثیر دارد
پیت ماس را بر اساس عمق و میزان کربن میتوان تقسیم بندی کرد :
پیت ماس کم عمق که ضخامتی کمتر از ۶۰ سانتیمتر دارد .
پیت ماس عمیق که ضخامتی بین ۸۰-۱۰۰ سانتیمتر دارد .
پیت ماس خیلی عمیق که ضخامتی بیشتر از ۱۰۰ سانتیمتر دارد .
پیت ماس فقیر از کربن که کمتر از ۶% کربن دارد .
پیت ماس متوسط با میزان کربن بین ۶ تا ۸ درصد 
پیت ماس با کربن آلی که حاوی بیش از ۱۰ درصد کربن می باشد
 
تذکر برای استفاده از پیت ماس:
یکی از عواملی مهم در استفاده از پیت ماس وجود بیماری‌های قارچی به علت رطوبت بالا همچنین وجود بذر علف‌های هرز در داخل آن می‌باشد و یا وجود تخم انواع حشرات از این رو برای استفاده از پیت ماس برای مصارف حساس مانند کاشت بذر کاکتوس و ساکولنت حتماً در ابتدای کار با سم حشره کش و قارچ‌کشی کاملاً ضدعفونی شود.
*******************************

پیت ماس چیست؟

پیت ماس همان لاشه های گیاهان هست که در باتلاق ها و آبگیر ها و اون قسمت از رودخانه ها که گل و لای روی هم انباشته میشن بوجود میاد. این گیاهان به مرور زمان فاسد میشن و با لاشه های حیوانات و حشرات ترکیب میشن و بعد از سالها به پیت ماس تبدیل میشن. از اونجایی که ترکیب اصلی پیت ماس رو گیاهان تشکیل میدن پس مکمل کود گیاهی خوبی برای رشد و نگهداری گیاهان هم هستن. پیت ماس به دلیل مقوی و گیاهی بودنش، خاکی ریشه زا هست پس چنانچه دوست دارید گیاهی رو به روش قلمه گیری تکثیر کنید ترکیب پیت ماس، ماسه بادی، پرلیت، کوکوپیت و کود برگ برای ریشه دار شدن گیاه چیزی در حد معجزه است.

پیت ماس مواد فیبری مرده هستند و زمانی تشکیل می شوند که خزه یا ماس (moss) و موجودات زنده دیگر مرده و در باتلاق های توربی طی چند هزار سال تجزیه میشوند. در واقع معنی لغوی عبارت پیت ماس، خزه تورب است.
تفاوت بین پیت ماس و کمپوست خانگی که باغداران و کشاورزان خودشان درست می کنند این است که پیت ماس عمدتا از خزه تشکیل شده است و تجزیه آن در شرایط عدم وجود هوا اتفاق می افتد که فرایند تجزیه را بسیار کند میکند به همین علت است که در واقع چند هزار سال طول میکشد تا خزه تورب تشکیل شود.

در هر سال کمتر از یک میلی متر به عمق باتلاق تورب افزوده میشود. از آنجایی که این فرایند بسیار کند است، پیت ماس منبع تجدید ناپذیر محسوب میشود.

پیت ماس یا خزه توربپیت ماس یا خزه تورب

گاهی اوقات به پیت ماس خزه تورب اسفاگنوم یا پیت ماس اسفاگنوم ( sphagnum peat moss ) گفته می شود. علت این است که بیشتر مواد مرده موجود در باتلاق ترب از خزه اسفاگنوم تشکیل شده است که در بالای باتلاق رشد میکند. خزه تورب اسفاگنوم را با خزه اسفاگنوم اشتباه نگیرید.

خزه اسفاگنوم از رشته های بلند و فیبری مواد گیاهی به دست آمده است و باتلاقی نیست. گلخانه دار ها از خزه اسفاگنوم برای پوشش دادن به سبدهای سیمی تزئینی یا به عنوان مواد تزئینی در دسته گل یا گلدان استفاده می کنند.

*****************************

پرلیت چیست

پرلیت

پرلیت (پرلایت) :

این ماده به رنگ سفید خاکستری است منشأ آتشفشانی دارد و از گدازه های آتشفشانی سرد استخراج میشود.که در باغبانی نیز مصرف می شود دارای ذاتی به قطر ۵/۱ تا ۳ میلی متر است.

پرلیت بین ۳ تا ۴ برابر وزنش آب جذب می کند و واکنشی بین ۶ تا ۸ دارد. خاصیت تبادل کاتیونی نداشته ، فاقد مواد غذایی معدنی است. افزودنپرلیت به خاک بیشتر به منظور افزایش میزان هوای مخلوط های خاکی صورت می گیرد.

مصارف

در کارخانجات تولید گچ ساختمانی از این ماده به عنوان یکی از مواد افزودنی در انواع گچ های ترکیبی مانند گچ سیوا و گچ ساتن استفاده میشود.
براساس آمار منتشر شده از سوی انستیتو جهانی این ماده، مصرف آن منبسط  شامل سه رده اصلی  ساختمانی، کشاورزی و صنعتی است و با داشتن بیش از ۱۵۰ نوع کاربرد اصلی، متنوّع‌ ترین مصرف را در میان انواع موادّ معدنی به خود اختصاص داده است

مصارف کشاورزی:

  این ماده در کشاورزی کاربرد فراوان دارد. ۳ تا ۴ برابر وزن خود آب را جذب می کند. در کشت هیدروپونیک، گلخانه ها و نهالستان ها قابل استفاده است. بهترین بسترهای کشت ترکیبی از پرلیت و پامیس و نیز ترکیبی از پرلیت و پیت ماس می باشد.

 

پرلیت

اضافه کردن پرلیت به خاک

مزایا استفاده از پرلیت:

۱- بستر مناسب جهت کاشت گیاه و رشد و پرورش بذر
۲- اصلاح سیستم هوادهی و آب دهی خاک
۳- قدرت نگهداری آب و موادغذایی و تغذیه مداوم گیاه
۴- عدم ایجاد تغییر ناگهانی در دمای خاک
۵- نفوذ و پخش یکسان آب در خاک
۶- استریل بودن از نظر بهداشتی و جلوگیری از اثرات منفی علف های هرز و حشرات موذی
۷- دارا بودن PH خنثی در حد ۵/۷-۵/۶ و جلوگیری از هر گونه اختلال در ریشه

************************

پرلیت و تصفیه آب انار

perlite-anar

آب انار به خاطر داشتن مقادیر فراوانی فلاوونوئید (نوعی آنتی اکسیدان) تأثیر فوق‌العاده‌ای بر خنثی سازی سرطان ناشی از رادیکال‌های آزاد دارد. از دیگر خواص آن می توان به کاهش وزن، از بین بردن خشکی پوست، جلوگیری از ریزش مو، مناسب برای بیماران دیابتی و بهبود آکنه اشاره کرد.

پرلیت ماده ایی بسیار خالص، ساکن، سفید و سبک بوده و از ساختاری به هم پیچیده و کانال های کثیر میکروسکوپی برخوردار می باشد. استفاده از آن حداکثر میزان وضوح و شفافیت و جریان را در ماده فیلتر شده ایجاد نموده و مزه ماده یا رنگ و بوی آن را تغییر نخواهد داد. بنابراین به عنوان ماده فیلتر ساز عالی برای غذا، و آشامیدنی ها و محصولات دارویی محسوب می شود. طریقه مصرف پرلیت به عنوان کمک فیلتر به روش های زیر امکان پذیر است:

  • تصفيه به طريق ثابت كه در آن، مايع مورد تصفيه از داخل يك لايه فيلتر پرليتي عبور مي‌كند.
  • تصفيه به طريق متحرّك كه در آن، پرليت به مايع مورد تصفيه افزوده مي‌شود.
  • تصفيه به طريق تركيبي كه در آن ابتدا مايع مورد تصفيه از يك لايه فيلتر عبور مي‌كند سپس پرليت به آن افزوده مي‌شود.

*******************************

خاک پرلیت گلکاری و کشاورزی

اغلب پروش دهندگان عمده و حرفه ای گل و گیاه می دانند که منافع استفاده از خاک با کیفیت بالا کاملاً ارزش پرداختن مقداری بهای بیشتر را دارد. خاک مناسب با ایجاد کیفیت بهتر، رشد سریعتر و به حداقل رساندن ضایعات، میزان سود حاصله را افزایش می دهد. خاکهای سفارشی با ترکیب پرلیت کشاورزی – باغبانی مخلوطهای یکدستی از پرلیت درجه دانه درشت – متوسط الک شده و یک افزودنی دیگر نظر پیت ریزدانه عمل آوری شده هستند که برای تمام منظورهای گلکاری مناسب می باشند. در بعضی موارد می توان مستقیماً از کیسه های حاوی مخلوط استفاده نمود، بدین ترتیب هزینه های نیروی کار و تجهیز گلخانه به حداقل مقدار کاهش می یابد.

*************************************

پرلیت در پرورش قارچ

موفقیت در تولید قارچ، ارتباط اساسی با خاک پوششی داشته و کیفیت و کمیت محصول ارتباط مستقیم با کیفیت و نحوه استفاده خاک پوششی دارد.خاک پوششی مناسب باید در نگه داری آب از ظرفیت بالایی برخوردار باشد تا موقع آبیاری، آب مورد نیاز بستر را جذب و از نفوذ آن به لایه های زیرین و از بین رفتن آن جلوگیری کرده و رطوبت لازم برای تشکیل اندام باردهی را تامین کند. همچنین بافت آن زیاد سنگین نباشد تا تبادلات گازی و نفوذ هوا در آن به راحتی صورت گیرد. استفاده از پرلیت به همراه کمپوست و خاک رسی لوم (خاک باغ) به نسبت یک به دو به دو از بسترهای مناسب خاک پوششی برای پرورش قارچ می باشد.طبق روش لمک، مواد لازم جهت تهيه اسپان قارچ با استفاده از پرلیت به شرح زیر می باشد:

پرليت ( ۱۴۵۰ گرم )،  سبوس گندم ( ۱۶۵۰ گرم)، سولفات کلسيم ( ۲۰۰ گرم )، کربنات کلسيم ( ۵۰ گرم ) و آب ( ۶۶۵ ميلي ليتر) که پس از مخلوط کردن اين مواد را داخل شيشه هاي نيم ليتري ريخته و استريل ميکنند . اسپان توليد شده براحتي از هم پاشيده و به نسبت ارزان تمام ميشود . علاوه بر اين براي مدت زمان طولاني، قابل نگهداري است .

********************************

پرلیت در پرورش توت فرنگی

پرورش توت فرنگی گلخانه­ اي در خاك بدون در نظر گرفتن تناوب، منجر به بروز برخی مشکلات برگرفته از خاك می شود و به همین دلیل ضدعفونی خاك به صورت یک عمل معمول در تولید توت فرنگی حتی در مزارع در آمده است. مزیت مهم کشت بدون خاك توت فرنگی، عدم نیاز به استرلیزه کردن خاك می باشد. ترکیب مناسب بستر در کشت هیدروپونیک، باعث افزایش دوره برداشت، تولید خارج از فصل و افزایش عملکرد می گردد. طبق آزمایشات گوناگون بهترين خصوصيات كمي و كيفي ميوه از بستر مخلوط پرليت – كوكوپيت با نسبت های حجمی 75-25 و 50-50 به دست آمده است. نسبتهاي حجمي، داراي ذخيره متوسط آب، تهويه مناسب و شدت شوري پايين بوده است. اندازه يا وزن ميوه با مقدار آب موجود در بستر كشت ارتباط مستقيمي دارد . از طرفی پرلیت تهویه بستر کشت را نیز بهبود می بخشد.

***************************

 

******************************

پیت ماس و پرلیت

پیت ماس یا تورب در حقیقت بقایای خزه و جلبگ می باشد که به شکل پودر در آمده و بسیار بسیار سبک می باشد. تقریبا بیست برابر وزن خود آب جذب می کند و همین امر خاک رو همیشه مرطوب نگه می دارد . علاوه بر آن، pH تقریبا خنثی دارد ولی از همه مهمتر اینکه مانع از سفت شدن خاک می شود. لذا باعث طولانی تر شدن عمر گیاه و ازدیاد و مرغوب تر شدن محصول می شود.

بسته به نوع گیاه، از این محصول در خاک استفاده می شود به عنوان مثال نیاز کاج مطبق خاک سبک و مرطوب و ... برای اینکار میتوانیم مخلوطی از دو قسمت خاک برگ(ورمی کمپوست)، یک قسمت تورب(پیت ماس) و یک قسمت ماسه(مثل خاک معمولی الک شده) و مقداری پرلیت رو مخلوط کنیم... اینطوری علاوه بر اینکه خاک کاملا سبک و سرشار از مواد غذایی داریم، بسیار هم مرطوب و ایده آل برای گیاه جنگلی مثل کاج مطبق می باشد.

 در کل پرلیت و پیت ماس و کوکوپیت خاک محسوب نمی شود زیرا :

  • پرلیت سنگ معدنی می باشد که می تواند آب زیادی به خود جذب کند ولی باید دقت شود  که بعد از خیس شدن، پرلیت تحت فشار زیاد قرار نگیرد چون ترکیب ساختمانیش بهم خورده و دیگر کاراییش رو از دست می دهد.
  • پیت ماس هم که حاصل بقایای خزه های باتلاق و مرداب ها هست که کمی خاصیت اسیدی دارد و حاوی مقدار کمی مواد معدنی از جمله منیزیم است.
  • کوکوپیت هم چیزی نیست جز همان الیافی که اطراف میوه نارگیل است که به خوبی می تواند آب و مواد غذایی را در خودش نگهداری کند.

در کل اینها محیط های هیدروپونیک هستند که به خوبی در کشت قلمه ها و گلهای آپارتمانی جواب می دهد و گیاه می تواند رشد خوبی در آنها داشته باشد.

پیت ماس
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶
0 نظر
116 بازدید
 

پیت ماس به ماده ای جامد شبیه خاک اطلاق می گردد که در مصارف عمومی باغبانی، گلخانه ای، پرورش گل و… کاربرد دارد. در حال حاضر این ماده، با ترکیب از مقادیری نیترات ( ازت )، پتاسیم و کلسیم به منظور غنای بیشتر و تبدیل آن به نوعی کود تولید می گردد.

پیت ماس بقایای نوعی خزه و یا جلبک است و اغلب در کشورهایی مثل لیتونی و استونی تولید می گردد. خزه‌های جمع آوری شده طی فرایندی فراوری شده و پس از آماده شدن بسته بندی می‌شوند.
انواع مختلف پیت‌ماس‌ دارای وزن کمی هستند و این قابلیت را دارند که تا ۲۰ برابر وزن خود آب جذب نمایند ولی سرعت از دست دادن آب نیز در آنها زیاد است.با این وجود ظرفیت نگهداری آب و مواد غذایی قابل قبولی دارد. این ویژگی موجب می یک ماده بسیار عالی شود برای حفظ رطوبت خاک به حساب آید. pH در پیت‌ماس‌ها متفاوت ولی اکثرا در محدود خنثی و البته کمی پایین‌تر از خنثی به سمت اسیدی می باشد.

کیفیت و کمیت عناصر تشکیل دهنده پیت ماس و مقادیر نسبی آنها  ریز تر بودن دانه های آن یکی از مشخصات بارز آن می باشد.


انواع پیت ماس موجود در بازار

پیت ماس را می توان در رنگ ها (سیاه، قهوه‌ای و سفید) و جنس‌ها و بافتهای مختلفی بازار یافت. تفاوت پیت ماس با رنگ های مختلف در میزان مواد آلی و بافت آن است. همچنین انواع مختلف پیت ماس بر اساس سایز بافت موجود می باشد که برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال اغلب از نوع دانه ریز و متوسط پیت ماس به منظور کاشت بذر کاکتوس استفاده می‌شود. به دلیل اینکه پیت ماس از  لاشه گیاهی تهیه می شود ، سرشار از عناصر مغذی مانند فسفر پتاسیم و نیتروژن است که در بافت گیاهان به یافت می شود. بنابراین  به عنوان یک مکمل کود گیاهی استفاده می گردد. به علت تجزیه‌های طولانی مدت آلودگی‌های محیطی بسیار کمتری دارد و با اعمال مختلفی می توان آن را ضدعفونی نمود. یکی از موارد مهمی که در استفاده از پیت ماس باید به آن توجه داشت وجود بیماری‌های قارچی به خاطر رطوبت بالا و  همچنین وجود بذر علف‌های هرز و یا تخم حشرات مضر در داخل آن است. به همین دلیل برای استفاده از پیت ماس برای مصارف حساسی مانند کشت بذر کاکتوس و ساکولنت ها باید پیش از کاشتت بستر پیت ماس با سموم حشره کش و قارچ‌کشی کاملاً ضدعفونی گردد. قیمت انواع پیت ماس موجود در بازار بسته به نوع و شرکت سازنده آن متفاوت است. خرید و فروش پیت ماس معمولاً بر اساس واحد لیتر است .

 

پیت ماس


تفاوت پیت ماس و کوکوپیت

کوکوپیت یک نوع بستر کشت است و با استفاده از الیاف پوست و پوشش نارگیل تولید می‌شود. خاک کوکوپیت معمولاً به صورت فشرده عرضه می گردد و مصرف کننده با اضافه کردن آب به الیاف فشرده کوکوپیت، آنها را برای استفاده آماده می سازد. بعد از افزودن آببه کوکوپیت، هر ۱ کیلوگرم کوکوپیت فشرده می تواند به ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل گردد.کوکوپیت در مقایسه با پیت ماس آب بیشتری نگهداری می نماید اما پیت ماس از مواد آلی برخوردار بوده که از بقایای نوعی خزه تهیه می شود. این ماده شبیه اسفنج عمل کرده و آب را تا ۲۰ برابر وزن خود در بافت خود نگه می دارد، در نتیجه رطوبت خاک بالا رفته و صرفه جویی قابل توجه در مصرف آب و عدم آبشویی مواد غذایی موجود در خاک را در پی دارد و ضمن اصلاح خاک از سفت شدن و فشردگی آن جلوگیری می نماید . در عین حال در مورد خاک های سست بر عکس عمل نموده و آن ها را فشرده کرده و برای رشد گیاه مناسب می سازد. همچنین درصد هوای لازم خاک را تامین می کند لذا موجب بهبود کیفیت و کمیت محصول می گردد.


کاربرد پیت ماس:

    افزایش ماده آلی خاک: درصد ماده آلی در آن بالاست و باعث بهبود ساختمان خاک می گردد.
    نگهداری رطوبت: قادر است تا۲۰ برابر وزن خشک خودش آب نگه دارد، و بتدریج آن را در اختیار گیاه قرار دهد.
    تهویه خاک های سنگین: استفاده از آن در خاک های سنگین و رسی به نرم و سست شدن خاک و رشد بهتر ریشه کمک می کند.
    بهم پیوستن خاک های سبک و شنی
    نگهداری کود و جلوگیری از آبشویی آن
    حفاظت از خاک در برابر فرسایش

******************************

پوکه صنعتی چیست؟

پوکه صنعتی یا معدنی یک نوع سنگ بسیار سبک مانند پرلیت اما به رنگ خاکستری و قهوه ای می باشد که معمولا در کارهای ساختمانی از آن استفاده می کنند. اما در باغبانی نیز کاربرد دارد.

پوکه صنعتی مناسب برای کف گلدانپوکه صنعتی مناسب برای کف گلدان

برای ایجاد زهکشی مناسب در کف گلدان به جای استفاده از سنگ های درشت و سنگین از پوکه های سبک معدنی استفاده می کنند که باعث می شود آب گلدان به خوبی خارج شود.

برای بیشتر گل و گیاهان آپارتمانی می توان از ترکیب کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت در گلدان استفاده کرد. مزیت این ترکیب بهداشتی تر بودن آن نسبت به خاک باغچه و فوق العاده سبک بودن اش می باشد.

در واقع برای آن که خاک گلدان زهکشی مناسب داشته باشد پرلیت و پوکه درشت استفاده می شود. برای غنی شدن خاک نیز پیت ماس گزینه خوبی به شما می رود.

در سایت کوکا ما تجربه موفق از پرورش انواع گیاهان را با این ترکیب های فاقد خاک باغچه داشته ایم. مانند پرورش نارگیل، آناناس و انواع گیاهان آپارتمانی که به خوبی نیز به رشد خود ادامه می دهند.

*************************************

کاربرد پوکه معدنی در کشاورزی

مزایای پوکه معدنی نسبت به خاک

برخی از ویژگی های پوکه معدنی قروه که آن را برای کاربرد در کشاورزی مناسب می سازد به شرح زیر است:

  •  دارای تخلخل بالا 
  •  به علت خواص آتشفشانی پوکه معدنی ( پوکه قروه ) یا پوکه سیاه عاری از هر گونه آفت و بیماری می باشد درحالی که خاک های معمولی به علت احتمال وجود آفت و یا بیماری نیاز به ضد عفونی دارند که سمپاشی آن در سطح وسیع نیاز به هزینه بالایی دارد.
  •  به دلیل ثبات ساختمانی غیر قابل فشرده است. در حالی که سایر خاک ها از این نظر دارای مشکلات خاصی هستند. خاک های رسی فشرده می شوند و تهویه در آنها با اشکال مواجه می شود. خاک های ماسه ای نیز به مرور زمان ثبات ساختمانی خود را از دست می دهند و شسته می شوند.
  • طول عمر و دوام آن زیاد است. این ویژگی در خاک های مصنوعی کمتر وجود دارد وحتی موادی مانند پنبه کوهی نیز پس از مدتی متلاشی می شود.
  • دارای نفوذ پذیری زیاد و قابلیت بالای نگهداری آب است.
  • به مرور زمان تحت اثر آبیاری و جذب املاح حاصلخیزتر می شود، در حالی که سایر خاک ها دراثراستفاده مستعمل می گردند.
  • دارای وزن بسیارکمی است و در نتیجه حمل و نقل گلدان های حاوی گل آسانتر است همچنین در صورت استفاده از پوکه معدنی در باغچه های روی بام، فشار زیادی به بام وارد نمی شود.
  • کار با پوکه معدنی بر خلاف خاک زراعی تمیز است
  • به علت دارا بودن عمر مفید و طولانی می توان به مدت زیادی از آن استفاده کرد و نیازی به تعویض گلدان ندارد. همچنین به دلیل دوام زیاد آن و عدم فشردگی تهویه آن همواره به اندازه کافی است و می توان به مدت طولانی از آن در باغچه استفاده کرد. این امر سبب مقرون به صرفه بودن آن است.
  • پوکه معدنی از مواد طبیعی تشکیل شده برای محیط زیست ضرری ندارد.

نمونه کاربرد پوکه معدنی ( پوکه معدنی قروه )

در کاشت گل و گیاه و نحوه استفاده به شرح عکس زیر 

کاربرد پوکه معدنی برای گیاهان 
اکثر گیاهانی که از گلفروشی‌ها خریداری شده‌اند دارای خاک مستعمل می‌باشند وپس از مدتی به علت آبیاری مداوم دچار کمبود اکسیژن می‌شوند. این امر موجب ریزش برگ در گیاهان زینتی می‌گردد. بنابراین با جایگزینی پوکه معدنی با خاک این گلدان‌ها، می‌توان مشکل تهویه را حل کرد. مقدار پوکه معدنی مصرفی و همچنین روش عمل همانند کاشت گل در گلدان و باغچه‌های پشت بام است.

کاربرد پوکه معدنی در قلمه‌زنی و ریشه‌زایی:

خاک مناسب قلمه‌زنی باید دارای تخلخل زیاد باشد، به طوری که آب ماندگی در خاک به وجود نیاید. آب ماندگی در پای قلمه پوسیدگی ایجاد می‌نماید.
برای حل این مشکل تاحد امکان ازماسه استفاده می‌نمایند.استفاده از ماسه مانع ازآب ماندگی در پای قلمه‌ها می‌شود و همچنین سبب تهویه مناسب می‌گردد.

لذا استفاده از ماسه در قلمه زنی معایبی دارد :

  1. سرعت نفوذ آب در ماسه زیاد است و در صورت زیاد شدن فاصله دو آبیاری، قلمه‌ها با مشکل کم آبی مواجه می‌شوند.
  2. امکان وجود بیماری‌ها و آفات به صورت نهفته در ماسه‌ها وجود دارد. این آفات در شرایط مساعد گلخانه و تحت آبیاری و رطوبت کافی شروع به فعالیت می‌نماید و سبب از بین رفتن قلمستان می‌گردند.

پوکه معدنی ( پوکه معدنی قروه ) ضمن دارا بودن  ویژگی‌های  مهم ماسه - تهویه و زهکشی مناسب- به دلیل دارا بودن خواص آنشفشانی ، عاری از هرگوه بیماری و آفت می‌باشد و هم چنین قابلیت نگهداری آب در آن زیاد است.

 نمونه کاربرد پوکه معدنی در دانه بندی دلخواه شما در تعوبض خاک کاشت درختان 

 ******************************************

كاربرد ليكا در كشاورزي و فضاي سبز

 
رشد گياهان به شش عامل محيطي بستگي دارد :
 
1-خاك 2- موادغذايي 3- آب 4 - نور يا انرژي تشعشي 5 - دما  6 - هوا
 
يكي از عوامل اصلي رشد گياه خاك مي باشد . دانه هاي ليكا داراي ويژگيهايي مي باشند كه مي توانند در اصلاح خاك به كشاورزي كمك نمايند .
 
برخي از اين ويژگيها عبارتند از :
 
-دانه هاي ليكا بدلايل فرآوري در دماي حدود 1200 درجه سانتيگراد ، عاري از هرگونه آفت و بيماري براي جانداران ميباشد و زمان اضافه نمودن به خاك هيچگونه آلودگي به همراه ندارد.
- به علت شكل ظاهري و ساختار سلولي سبكدانه ليكا، باعث افزايش هوادهي و تهويه خاك مي گردد و از ترك خوردن خاك نيز جلوگيري مي كند.
- وجود پوكه هاي صنعتي ليكا در خاك سبب افزايش نفوذپذيري آب در خاك شده و از جاري شدن آب و شسته شدن سطح و از بين رفتن مواد مغذي خاك جلوگيري مي شود.
- دانه هاي ليكا كاملا خنثي بوده و phخاك را تغيير نمي دهد .
- جذب آب در ليكا و پس دادن آب به خاك بصورت تدريجي باعث حفظ رطوبت خاك در زمان بيشتر مي شود .
- بعلت عمر مفيد بالاي سبكدانه ليكا ، پس از مخلوط شدن با خاك ، از فشرده شدن خاك جلوگيري مي كند كه اين امر سبب افزايش هوادهي به گياه مي شود . پوكه هاي صنعتي برخلاف پوكه هاي معدني ، در خاك فشرده نمي شوند و نيازي به تعويض و زير ورو كردن خاك ندارد .
- محصولات ليكا كه در گروه پوكه هاي سبك محسوب مي شوند ، باعث كاهش وزن خاك براي استفاده در روف گاردن و بام سبز و همچنين گلدان هاي آپارتماني و فلاورباكس (flower bax ) مي گردد .
- پوكه ليكا بدليل عايق حرارت بودن ، از ريشه گياه در مقابل حرارت و برودت محافظت مي نمايد .
برخي كاربردهاي ليكا در كشاورزي :
-         استفاده از ليكا در باغ بام ( روف گاردن ) و بام سبز
-         استفاده در گلدان هاي آپارتماني و فلاورباكس
-         استفاده در خاك جهت كاشت نهال
-         استفاده در گلخانه جهت سبك سازي و هوادهي خاك
-         استفاده براي درختان كاشته شده جهت استفاده از مزاياي پوكه ليكا
-         جهت پوشاندن خاك و جلوگيري از فرسايش و جلوگيري ازبرخورد نور مستقيم خورشيد به خاك
-         استفاده از ليكا در چمن كاري و فضاي سبز
-         استفاده از ليكا در چمن آماده (چمن رول )
 
 
                                                                                                                                                                        
 
برجسب ها : خاك سبك كشاورزي – روف گاردن – بام سبز – خاك گلدان – فضاي سبز- خاك ليكا- فلاورباكس –فضاي سبز آپارتماني – خاك گياه – گلخانه –خاك گلخانه –flower bax –چمن آماده – چمن رول – خاك مخصوص سبك سازي خاك – پوكه صنعتي ليكا – پوكه معدني –كلينيك ساختماني پارسه – ليكا پون

 

 
 
  مزایای لیکا نسبت به خاک  
 

مزایای لیکا نسبت به خاک 

 
برخی از ویژگی های لیکا که آن را برای کاربرد در کشاورزی مناسب می سازد به شرح زیر است :
 
1)دارای تخلخل زیاد می باشد .
 
2) به علت فرآوری در گرمای زیاد عاری از هرگونه آفت و بیماری می باشد در حالی که خاک های معمولی به علت احتمال وجود آفت و یا بیماری نیاز به ضدعفونی دارند که سمپاشی آن در سطح وسیع نیاز به هزینه بالایی دارد.
 
3) به دلیل ثبات ساختمانی،غیرقابل فشرده است در حالی که سایر خاک ها از این نظر دارای مشکلات خاصی هستند.خاک های رسی فشرده می شوند و تهویه در آنها با اشکال مواجه میشود . خاک های ماسه ای نیز به مرور زمان،ثبات ساختمانی خود را از دست می دهند و شسته می شوند.
 
4) طول عمر و دوام آن زیاد است . این ویژگی در خاک های مصنوعی کمتر وجود دارد و حتی موادی مانند پنبه کوهی نیز پس از مدتی متلاشی می شود .
 
5) دارای نفوذپذیری زیاد و قابلیت بالای نگهداری آب است.
 
6) به مرور زمان تحت اثر آبیاری و جذب املاح،حاصلخیز تر می شود،در حالی که سایر خاک ها در اثر استفاده مستعمل می گردند.
 
7) دارای وزن بسیار کمی است و در نتیجه حمل و نقل گلدان های حاوی گل آسان تر است،همچنین در صورت استفاده از لیکا در باغچه های روی بام،فشار زیادی به بام وارد نمی شود.
 
8) کار با لیکا برخلاف خاک زراعی تمیز است.
 
9) به علت دارا بودن عمر مفید و طولانی می توان به مدت زیادی از آن استفاده کرد و نیازی به تعویض گلدان ندارد.همچنین به دلیل دوام زیاد آن و عدم فشردگی تهویه آن همواره به اندازه کافی است و می توان به مدت طولانی از آن در باغچه استفاده کرد. این امر سبب مقرون به صرفه بودن آن است.
 
10) چون از مواد طبیعی ساخته شده است برای محیط زیست ضرری ندارد.         

 

 

 
 
  کاربرد لیکا در درختکاری  
 

کاربرد لیکا در درختکاری

 

 
کاربرد لیکا برای کاشت نهال: کاهش تهویه خاک می تواند موجب کاهش رشد در گیاهان و بخصوص درختان شود.با استفاده از دانه های لیکا در هنگام کاشت نهال در باغات و در حاشیه معابر مخصوصا در خاک های سنگین،می توان به اصلاح خاک و افزایش تهویه خاک و در نتیجه به جذب موادغذایی کمک کرد.
 
مراحل کاشت نهال با استفاده از دانه های لیکا:
1) حفر گودال به ابعاد دو برابر حجم ریشه نهال
 
2) استفاده از خاک سطحی همراه با 3/1 مخلوط دانه لیکا متوسط(4mm-10mm) و 3/1 کود دامی پوسیده در زیر نهال
 
3) استقرار نهال به صورت عمودی
 
4) نصب قیم مناسب،در صورت ضعیف بودن نهال
 
5) پر کردن چاله حفر شده به نسبت 3/1 مخلوط دانه لیکا متوسط ( 4mm-10mm) ، کود دامی پوسیده و خاک اطراف چاله حفر شده
 
6) ایجاد شیارهایی به عمق 40 سانتی متر و طول 3 تا 8 به صورت دایره اطراف گودال کاشت ، جهت خاک های سنگین و درخت های حاشیه معابر
 
7) پر کردن شیارهای ایجاد شده به نسبت مساوی از خاک اطراف و دانه لیکا متوسط
 
8) احداث تشک مناسب جهت آبیاری
 
9) استفاده از لیکا دانه متوسط ، به عنوان خاکپوش به ضخامت 3 تا 4 سانتیمتر در داخل تشک
 
10) آبیاری مناسب  
 
 
کاربرد لیکا برای درختان کاشته شده: بیشترین تجمع ریشه های موئین و ریشه هایی که کار جذب یا گرفتن آب و مواد غذایی را انجام می دهند، در اطراف آبچکان درخت به ویژه در نزدیک سایه انداز تا کمی جلوتر از آبچکان است که نزدیک به 25% و بیشترین اندازه آن 50% شعاع سایه انداز درخت پراکنده است . گفتنی است که بیشترین تراکم ریشه در جایی است که رطوبت دارد. در این محدوده با گذشت زمان خاک فشرده می گردد و نفوذ آب کاهش می یابد.
آب در پای درخت جاری می گردد و خاک را می شوید اگر توانایی نفوذ خاک و افزایش تهویه خاک را ثابت و یکسان نگه داریم، میتوانیم توانایی نفوذ ریشه را فراهم آوریم تا گیاه از مواد غذایی، بهترین بهره برداری را بکند.
 

 

 

 
 
  به کار بردن لیکا برای پوشاندن خاک یا خاک پوش  
 

به کار بردن لیکا برای پوشاندن خاک یا خاک پوش

 

روی خاک را می توان پوشیده نگه داریم چون :
 
1) خاک ، رطوبت را در خود بیشتر نگهداری می کند.
 
2) از فرسایش خاک جلوگیری میکند.
 
3) گیاه به موادغذایی ، بهتر دسترسی پیدا می کند.
 
4) افزودنی های غذایی خاک ، به حداقل می رسد.
 
برای پوشاندن خاک و یا خاک پوش ،  روش های گوناگونی را به کار می برند مانند کاشت علف های دائمی ، کاه ، برگ ، خاک اره و دانه های لیکا .
 
به کار بردن  خاک پوش هایی مانند علف های دائمی ، برگ ، کاه و خاک اره ، نارسایی هایی هم دارند . مانند آلوده بودن به آفت ها و عوامل بیماری زا و یا خطر آتش سوزی .
 
دانه های لیکا را می توان مانند خاک پوش برای گلدان های زینتی ، پوشش زمستانه مزارع توت فرنگی .
 
بینابین درختان میوه و در گلخانه ها به کار برد . به کار بردن دانه های لیکا به عنوان خاک پوش ، یکی از روش های نگه داری خاک به شمار می رود . دانه های لیکا ، رطوبت را در خاک نگه می دارد و از افزایش حرارت در خاک ، جلوگیری می کند ، ساختار خاک را بهتر می کند و رشد علف های هرز را کاهش می دهد . همچنین دانه های لیکا برخلاف دیگر خاک پوش ها ، آفت و عوامل بیماری زا ، بذر علف های هرز و یا خطر آتش سوزی ندارند و از این دید ، یکی از خاک پوش های مناسب می باشد .

 

 
 
  کاربرد لیکا در چمن و چمن کاری  
 

کاربرد لیکا در چمن و چمن کاری

 

در طراحی و ایجاد فضای سبز در باغ ، چمن نقش با ارزشی دارد. چمن مانند یک زمینه مناسب تابلوی نقاشی است که با انواع درختچه های زینتی یا حاشیه های گل به طور الوان درست میشود . پدید آوردن این زمینه سبز، خود دشواری هایی را در پی دارد که نگهداری رشد و نمو آن بسیار با ارزش است . خاک عامل مهمی در رشد و نمو گیاه چمن است و اگر خاک چمن به هر دلیلی متراکم باشد ، رشد و نمو آن اندک اندک کند و سرانجام متوقف می گردد . رطوبت خاک خود مسئله دیگری است که باید به آن توجه کردچون میزان نفوذ پذیری خاک و آبی که در سطح آن جاری است ، بستگی بسیاری به تراکم خاک چمن کاری دارد .
 
به طور کلی کاشت چمن 6 مرحله دارد . انجام این مراحل ششگانه عبارتند از :
 
1) انتخاب زمین
 
2) ایجاد شیب و زهکشی خوب در مکان کاشت
 
3) تهیه بذر و نوع کاشت
 
4) کاشت چمن در زمان مناسب
 
5) تأمین رطوبت کافی برای تحریک رشد سریع چمن
 
6) چمن زنی در زمان مناسب و از ارتفاع مناسب
************************

توصيه مهم در استفاده از پوکه معدنی در كاشت گلهای آپارتمانی

بر اساس توصيه مهندسين كشاورزي و متخصصين گياه شناسي، هنگام كاشت گياهان يك سوم تا نصف ارتفاع گلدان را با پوكه صنعتي ليكا همانند تصوير زير پر نموده سپس روي آن خاك ريخته و گياه را بكاريد.


*****************************************

اين عمل علاوه بر كاهش حجم و هزينه خاك مصرفي در سبك شدن گلدان، افزايش عمر آن، سهولت در جابجايي و نيز انجام بهتر عمل زهكشي در كف گلدان به طرز چشمگيري مؤثر مي باشد بطوري كه حتي براي گياهان آپارتماني گلدان را از وجود زير گلداني بي نياز مي كند. البته ذكر اين نكته نيز لازم است، در صورتي كه كف گلدان سوراخ نداشته باشد و صرفاً با اين روش بخواهيد عمل زه كشي را انجام دهيد نياز به آب گياه به كمتر از يك سوم مي رسد به عنوان مثال اگر گياهي كه كف گلدان آن سوراخ دارد و زيرگلداني هم دارد هفته اي يك ليوان آب مصرف مي كند، گياهي كه كف گلدان آن سوراخ ندارد و تا نيمه از پوكه پرشده است هر 3 هفته يك ليوان آب مصرف مي كند. برای نمونه می توان انواع تراريوم هاي شيشه اي را مثال زد، همانطور كه مي دانيد برخي از تراريوم ها هر 3 ماه يكبار نياز به آب دارند و برخي هر 6 ماه يك بار!

کود حیوانی پوسیده شده چیست؟

منظور از کود حیوانی همون مواد بستری و ادرار و مدفوع گاو، گوسفند، مرغ یا هر حیوان دیگری است که از محل نگهداری آنها جمع آوری میشه. کود دامی هر حیوان با حیوان دیگری متفاوته که علت اصلی این اتفاق نوع غذا و خوراک حیوانات هست. بطور مثال میزان ازت کود گاوی از کود گوسفندی بیشتره اما درصد فسفر و پتاسیم کود مرغی از کود گوسفندی و حتی کود گاوی هم بیشتره.
 

 

کود دامی

از این نوع کود های دامی برای تقویت درختها، درختچه ها و نهال ها استفاده میشه. کود دامی برای گیاهان آپارتمانی و زینتی اصلا مناسب نیست به این دلیل که کود دامی گیاهان آپارتمانی رو میسوزونه.


ورمی کمپوست چیست؟

بدون شک یکی از بهترین و بی نظیر ترین تقویت کننده های گلها و گیاهان، ورمی کمپوست هست. از ورمی کمپوست به عنوان بی رقیب ترین و مطلوب ترین کود اورگانیک که برای مصارف کشاورزی، فضای سبز، گلکاری، نشا کاری، سبزی کاری، قارچ خوراکی، خزانه، نهالستانها، تولید محصولات گلخانه ای و گلهای آپارتمانی استفاده میشه.

عناصر تشکیل دهنده موجود در ورمی کمپوستها کربن، نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن، روی و سایر عناصر میکرو و ماکرو هست.

 

خواص و فواید استفاده از ورمی کمپوست

    سبک و فاقد هر گونه بو
    قابلیت بالای نگهداری آب و مواد غذایی
    100% اورگانیک و فاقد هر گونه افزودنی شیمیایی
    حاوی مواد محرکه رشد گیاهی مثل ویتامین B12
    دارا بودن عناصر میکرو مثل روی، آهن، مس و منگنز

یادتون باشه که هیچ زمانی از ورمی کمپوست به تنهایی برای تقویت گیاه استفاده نکنید بلکه با خاک مناسب ترکیب کنید و بعد مورد استفاده قرار بدید.

 

خاک برگ چیست ؟

خاک برگ از پوسیده شده موادی مثل دمبرگ های درختان، چمن های قیچی شده و غیره بوجود میاد.

خاک برگ برای گلها و گیاهان ارزش غذایی خاصی نداره و فقط بخاطر سبک و قابل نفوذ کردن خاک از اون استفاده میشه. از خاک برگ به عنوان یکی از خاکهای بستری برای گیاهان زینتی و آپارتمانی استفاده میکنند. برای تهیه خاک برگ باید برگهای پاییزی رو جمع کنید و درون گودالی در زمین بریزید و رطوبت اون رو به منظور پوسیده شدن حفظ کنید و بین هشت ماه تا یکسال بهش اجازه ی استراحت و تجزیه شدن بدید. البته که خاک برگ سه یا چهار ساله از مرغوبیت بیشتری برخوردار هستند.

 

برگهای پوسیده شده خاک برگ
پرلیت چیست؟

اگر دقت کرده باشید در کود های برگ و یا کوکوپیت های بسته بندی شده، دانه های سفید رنگ و سبکی رو میبینید که این دانه ها همون پرلیت هستند.

پرلیت ها که از سنگهای آتشفشانی تشکیل میشن، جاذب بسیار قوی آب هستند و رطوبت خاک رو تا حد بالایی حفظ میکنند. از پرلیت ها به تنهایی به عنوان بستری برای ریشه زایی استفاده میکنند.
 

 




:: موضوعات مرتبط: ملزومات کشاورزی , ,
:: برچسب‌ها: خاک - خاک گلدان - خاک باغبانی - کوکوپیت - پیت ماس - پرلیت ,
:: بازدید از این مطلب : 9080
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 6 بهمن 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: